P3 Moddar

uppdaterat 2022-01-28

Bland det roligaste, ladda igång ett 2015-16 års TFT instrument på en äldre bil! Löste även problemet med AWD vs FWD och tankmätaren. Det var ju bara att hitta minnes arean som styr detta, 0xE78000 längd 0x4000. Verkar också finnas en area vid 0xFD8000, storlek 0x4000, som avgör vilka modellår instrumentet fungerar på.

TFT DIM monterat och fungerande med ”rätt” mjukvara

Sedan kommer nog första bytet från lilla tråkiga 5″ skärmen till 7″ med navigation och video stöd. Köpte begagnat från skroten och enda ändringen som krävdes för att få igång utrustningen var förändring av konfigurationen i CEM.

Navigation aktiverat på IAM

Ännu roligare var bytet till nyare IHU från 2015- bilar. Vilket matchar TFT instrumentet mycket bättre. Nya IHU byter också färgschema beroende på tema som väljs! Snyggt.

Med Internet radio förstås och fullständiga navigatorn såklart! Återigen bara konfigurationsändring.
Det finns parametrar som bestämmer om den stöder Internet från Bluetooth, Wifi eller båda. Jag har inte hittat vad Parametern Mirror Link gör egentligen…
Bandit Rock över Wifi anslutning till bilen.
Man fick sätta en optisk bygel vid montering av nya bildskärmen (ICM)
Tillverka en kabelmatta för att anpassa montering av ICM/IHU
Sista steget, att ansluta..

Sedan hade jag redan monterat kamera i rutan, radar och FSM.

Jobbar fortfarande på ACC då mjukvaran i min ECM inte vill riktigt spela med där. Men LDW fungerar!

Så här låter LDW när man åker över väglinjerna https://youtu.be/x3c91ZQ5oO8

Man får tillverka eget kablage när det saknas ibland! Här är FSM kabelmatta på gång.
Den här bilen saknade regnsensor också, här är inte kameran på plats ännu. City Safety Mode 2 satt monterat original redan.
Montering av radar i fronten krävde lite pyssel.
Rutans utrustning. Tillvänster ordinarie City Safety, i mitten kameran för LDW och TSI och höger är regnsensorn.
Även byte av bromsförstärkare krävs om man vill förbereda för ACC. Här är det ett gapande hål efter demontering av den gamla. Mycket gammalt damm…
Så klart blev det ett byte från High Performance ljud till Premium Sound.. konfigurationsändring för att aktivera slutsteget. Fixat!
En hel radda med högtalare byttes också, här är det sista steget.. Premium diskanter till dörrarna.
Nyare CCM-panel och växelspaken som matchar TFT instrumentet förstås.
Bakre hörlursuttag är ju en Premium finess också…
Här har Bosch lämnat en lite fin BDM-anslutning innuti motorstyrningen (ECM). Det var ju praktiskt om man funderar på att byta mjukvaran i ECM nån gång.
Till och med denna jättegamla läsare klarade att läsa min data från Flash och EEPROM.
Testade att aktivera motorfjärrstart men tydligen vill det sig inte på B5254T10 motorn. . Jag hade inte låg kylvätskenivå och givaren fungerade perfekt.
Gas är miljövänligt!
Dörrfacksbelysning måste man ha.. och även handtagsbelysning skymtas i bakgrunden.
Mina första samtal med CEM gick via en Arduino. Jag har gjort en Arduino Sketch som kan läsa och skriva M32C/R32C processorers flash/dataflash och E2PROM förstås.