2021-05-06 – uppdaterad 2022
Eftermonterat fungerande Adaptiv Farthållare (ACC) med Stop and Go, Lane Departure Warning (LDW) och Kollisionsvarning!
Värt att notera, här monterar jag det som var original för årmodell 2012. Senare bytte jag ut FSM till den från 2013 och nyare. Då tillkommer möjlighet till TSI, Traffic Sign Information och kameran är inbyggd i styrenheten.

Bilden nedan visar ACC med bil detekterad framför!

Så här låter LDW när man åker över väglinjerna https://youtu.be/x3c91ZQ5oO8
Min V70 2012 med 2.5T motor hade inte stöd för ACC men genom att ladda in ECM mjukvaran från en XC60 2012 med 2.5T motor fick jag det att fungera!
Här har Bosch lämnat en lite fin BDM-anslutning som jag använde för att läsa ut mjukvaran och även hitta den hemliga PIN-koden för OBD access.



När jag väl hade min PIN kod så kan jag avslöja att Ford har SBL till denna ECM (Bosch ME 9.0c) och filen heter 6G9N-14C273-CA. Du kan hämta den från deras Tech site.
Nu kan jag också sova gott med reserv ECM i bakfickan och möjligheten att ladda om den utan att skruva lös den ur bilen hela tiden.
Jag hade monterat kamera i vindrutan, radar och styrenhet FSM (ignorera ABS blocket).

Man får tillverka eget kablage när det saknas! Här är FSM kabelmatta på gång.

Den här bilen saknade regnsensor också, här är inte kameran på plats ännu. City Safety Mode 2 satt monterat original redan.

Montering av radar i fronten krävde lite pyssel.

En ny grill för radar monteras!

Även byte av bromsförstärkare krävs om man vill förbereda för ACC. Här är det ett gapande hål efter demontering av den gamla.

Rutans utrustning. Tillvänster ordinarie City Safety, i mitten kameran för ACC/LDW och höger är regnsensorn.
