Mina P3 äventyr

2022-06-26

Elektrisk baklucka är nu eftermonterad och fungerar! Hur många har gjort detta? 😊
Se lite bilder och information här!
ACC in Action med bil detekterad.
Eftermonterat fungerande Adaptiv Farthållare med Stop and Go, Lane Departure Warning och Kollisionsvarning! 🙂

Så här låter LDW när man åker över väglinjerna https://youtu.be/x3c91ZQ5oO8

Lösningen för mig en V70 2012 med 2.5T motor var att ladda in ECM mjukvaran från en XC60 2012 med 2.5T motor.
Här har Bosch lämnat en lite fin BDM-anslutning som jag använde för att läsa ut mjukvaran och även hitta den hemliga PIN-koden för OBD access.

När jag väl hade min PIN kod så kan jag avslöja att Ford har SBL till denna ECM (Bosch ME 9.0c) och filen heter 6G9N-14C273-CA. Du kan hämta den från deras Tech site.

Nu kan jag också sova gott med reserv ECM i bakfickan och möjligheten att ladda om den utan att skruva lös den ur bilen hela tiden.
Jag hade monterat kamera i vindrutan, radar och styrenhet FSM (ignorera ABS blocket).
Man får tillverka eget kablage när det saknas! Här är FSM kabelmatta på gång.
Den här bilen saknade regnsensor också, här är inte kameran på plats ännu. City Safety Mode 2 satt monterat original redan.
Montering av radar i fronten krävde lite pyssel.
Rutans utrustning. Tillvänster ordinarie City Safety, i mitten kameran för LDW och TSI och höger är regnsensorn.
Även byte av bromsförstärkare krävs om man vill förbereda för ACC. Här är det ett gapande hål efter demontering av den gamla.
Har laddat igång ett 2015-16 års TFT instrument på min 12a! Löste även problemet med AWD vs FWD och tankmätaren. Det var ju bara att hitta minnes arean som styr detta, 0xE78000 längd 0x4000. Verkar också finnas en area vid 0xFD8000, storlek 0x4000, som avgör vilka modellår instrumentet fungerar på. Har sett att samma sak går att lösa på 2008-2011.
En tidig update är första bytet av ICM från lilla tråkiga 5″ skärmen till 7″ med navigation och video. Köpte begagnat från skroten och enda ändringen som krävdes för att få igång utrustningen var förändring av konfigurationen i CEM och ändring av MOST-skyddet.
Strax efter blev det byte till nyare IHU från 2015- bilar. Vilket matchar TFT instrumentet mycket bättre. Nya IHU byter också färgschema beroende på tema som väljs! Snyggt.
Med Internet radio förstås och fullständiga navigatorn såklart! Återigen bara konfigurationsändring.
Det finns parametrar som bestämmer om den stöder Internet från Bluetooth, Wifi eller båda. Jag har inte hittat vad Parametern Mirror Link gör egentligen…
Man fick sätta en optisk bygel vid montering av nya bildskärmen ICM/IHU
Tillverkade en kabelmatta för att anpassa till montering av ICM/IHU och slippa klippa något i originalkablaget.
Anslutning av kabelmattan.
Så klart blev det ett byte från High Performance ljud till Premium Sound.. konfigurationsändring för att aktivera slutsteget. Fixat!
En hel radda med högtalare byttes också, här är det sista steget.. Premium diskanter till dörrarna.
Nyare CCM-panel och växelspaken som matchar TFT instrumentet förstås.
Bakre hörlursuttag är ju en Premium finess också…
Till och med denna jättegamla läsare klarade att läsa min data från Flash och EEPROM.
Testade att aktivera motorfjärrstart men tydligen vill det sig inte på B5254T10 motorn. . Jag hade inte låg kylvätskenivå och givaren fungerade perfekt.
Gas är miljövänligt!
Dörrfacksbelysning måste man ha.. och även handtagsbelysning skymtas i bakgrunden.
Mina första samtal med CEM gick via en Arduino. Jag har gjort en Arduino Sketch som kan läsa och skriva M32C/R32C processorers flash/dataflash och E2PROM förstås.